AI in contentmarketing: versterking of vervanging?

AI is op de werkvloer tegenwoordig onmisbaar. Ook in de wereld van contentmarketing neemt software zoals ChatGPT een steeds groter deel van de werkzaamheden voor zijn rekening. Op het eerste gezicht zou je daarom kunnen denken dat er voor contentspecialisten weinig werk overblijft. Maar is dat echt zo? In hoeverre is AI in staat om taken over te nemen en in welke mate is er nog input van een specialist nodig? Dit hebben we onderzocht door met medewerkers van Semwerkt om de tafel te gaan. Semwerkt is een online marketingbureau in Hoorn. Je kunt er terecht voor diensten zoals zoekmachine-optimalisatie, zoekmachine-adverteren en content marketing.

Wat is de samenstelling van het contentteam van Semwerkt?

Binnen de contentafdeling van Semwerkt zijn vier specialisten actief. Verder is er bij Semwerkt een dedicated social media-specialist in dienst, die zich specifiek focust op de contentcreatie voor de sociale media van klanten (en voor social ads). We hebben dit team gesproken om inzicht te krijgen in de mate waarin zij tegenwoordig van AI gebruikmaken.

Inspiratie door AI

Inspiratie is het sleutelwoord dat tijdens ons gesprek voortdurend naar voren kwam. Tools zoals ChatGPT zijn uiterst waardevol voor het opdoen van inspiratie, bijvoorbeeld wanneer een specialist kampt met een writersblock of moeite heeft de juiste bewoordingen te vinden. ChatGPT is goed in het omzetten van complexe onderwerpen in simpele taal naar professionele teksten. Contentspecialisten beginnen vaak met een basisversie van hun tekst en gebruiken dan ChatGPT om vaktermen toe te voegen. Op dagen dat het schrijven niet vlot gaat, draagt AI daarnaast bij aan het verbeteren van de leesbaarheid. Voor social media posts is ChatGPT eveneens een uitkomst; soms is een post direct gereed voor publicatie, maar vaak vormen de suggesties van ChatGPT in ieder geval een solide beginsel.

Toepassing van AI voor nieuwe content

De vaardigheden van AI in het schrijfproces verbeteren gestaag maar als een tekst volledig door AI is geproduceerd, herkennen de contentspecialisten van Semwerkt die meestal snel. De voorspelbaarheid van ChatGPT’s schrijfpatronen maakt dit eenvoudig. Bovendien leidt de neiging van ChatGPT om foutieve informatie te hallucineren ertoe dat de specialisten terughoudend zijn om volledig nieuwe blogs en artikelen door AI te laten schrijven. Voor het herschrijven van bestaande teksten of het creëren van samenvattingen is AI wel nuttig. AI wordt eveneens ingeschakeld voor het opstellen van opsommingen.

Redactie en correctie van teksten

Bij Semwerkt is een deskundige contenteditor in dienst die uitgebreide teksten controleert op grammatica en stijl. Maar het zou natuurlijk onhaalbaar zijn als hij elke korte tekst die gepubliceerd moet worden, zou moeten doorlezen. Dat zou hem een dagtaak opleveren. Hier kan ChatGPT bij helpen. Door een tekst aan ChatGPT voor te leggen met de vraag om die na te kijken, ontvang je een gedetailleerde lijst met opmerkingen over eventuele onvolkomenheden. Dit is niet alleen waardevol voor de afdeling content, maar ook voor bijvoorbeeld SEA-specialisten die snel een advertentietekst willen controleren. ChatGPT levert hiermee een aanzienlijke tijdsbesparing op voor het team van Semwerkt.

Je contentmarketing in handen van professionals?

Als je jouw contentmarketing wilt toevertrouwen aan ware professionals, ben je bij Semwerkt aan het juiste adres. Bij dit online marketingbureau is ChatGPT als een waardevol hulpmiddel, maar nooit een vervanger. Je kunt er dan ook op vertrouwen dat je van Semwerkt geen inhoud ontvangt met gefabriceerde feiten of een te Amerikaans taalgebruik. Bezoek voor meer informatie de website van Semwerkt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.